2070 in het verzorgingstehuis 

Laatst was ik bij een concert van de Ierse band Walking on Cars. Een vriendin had een kaart over en ik mocht mee. Ik had niet zoveel met de band, en stond daarom ook veel op het publiek te letten. Als 50-plusser kon ik het natuurlijk niet nalaten minachtend te snuiven bij het zien van een zee aan mobieltjes, waarmee een groot deel van de aanwezigen het concert tot zich nam. Wat is dit voor een maatschappij, fulmineerde ik inwendig, waarin het mobieltje blijkbaar een extern orgaan van het menselijk lichaam is geworden en we geen enkele ervaring tot ons kunnen nemen zonder die te filmen of erover te appen of feestboeken? Afijn je kent het wel. Van teveel tv-kijken krijg je vierkante ogen en ga je je buren uitmoorden – zelfs al verdienen ze het niet. Maar dan een paar generaties later. 

Ontevreden als ik was over deze makkelijke afwijzing van de moderne cultuur, liet ik een en ander een tijdje op me inwerken. Het brein sloeg aan het percoleren. En gisteren, midden in een spelletje Mahjong (ja op mijn mobiel), klikte er iets. Sorry voor de metaforenjungle trouwens. Maar opeens zag ik het voor me: verzorgingstehuis anno 2070. De ouden van dagen zitten in de ‘gemeenschappelijke ruimte’. Zitten ze doods voor zich uit te staren? Nee, ze zitten te gamen op hun tablet. De kwieksten nemen het tegen elkaar op in een potje Star Wars Monopoly, terwijl de minst heldere geesten bingo spelen. Dankzij de aansluiting op het centrale systeem worden sanitaire ongelukjes discreet gemeld aan de verzorging. 

In de therapieruimte gaan de bewoners aan de slag met foto’s, video’s en muziek uit hun jongere jaren. Helemaal helder worden ze nooit meer, maar wat dondert dat? Ze zijn gelukkig. 

Goeie zaak, die mobiele revolutie. Althans, voor diegenen die erin slagen zich niet aan poeier te laten rijden of onder een trein te komen doordat ze te druk waren met hun mobiel om op het verkeer te letten. 

Geef een reactie

