Dat Spel

Gisteren heeft mijn echtgenoot Dat Spel gedownload. Jeweetwel, Dat Spel waardoor je met je mobieltje over straat gaat zwerven, al dan niet bekabeld met een external battery pack omdat je anders binnen een half uur out of juice bent. Dat Spel waardoor clubjes (veelal) jongelingen zich verdringen bij dat ene parkbankje/standbeeld/fietsrek waar je ballen kunt krijgen. Of gooien. Naar getekende poppetjes, die je in augmented reality op je telefoonschermpje ziet (vreemd genoeg heb ik nog niemand met zo’n VR-dinobril van de Appie zien ronddwalen, maar dat is vast een kwestie van tijd).

Inderdaad, ik heb het over Pokémon Go, Dat Spel waar iedereen het over heeft. Het zou goed voor kinderen zijn: zo komen ze nog eens buiten, ze gaan op onderzoek uit en helpen elkaar. Het zou slecht voor kinderen zijn: ze dwalen zonder op het verkeer te letten over straat en er zijn al diverse mensen te water geraakt; het spel zet je aan tot vechten en elkaar niets gunnen (ipv ‘spelen is delen’); en aan huiswerk maken en andere belangrijke zaken kom je niet meer toe.

Ik weet nog niet wat ik ervan vind. Mijn dochter is superenthousiast en ze is vandaag al twee keer een rondje wezen maken met papa. Andere kinderen hebben haar vanochtend al geholpen met tips en uitleg; en het is vakantie, dus huiswerk zal er niet onder lijden en zo is ze lekker bezig.

So far, so good. Maar dan de uitwerking die het spel op mijn man heeft. Daar is helemaal niks vrolijks aan. Zijn datalimiet is binnen een dag bijna bereikt. Hij klaagt dat hij zijn telefoon al drie keer heeft moeten opladen. En telkens als hij op het punt staat een bijzondere Pokémon te vangen – bijvoorbeeld een oranje karper, nr. 102 – loopt het spel vast, klappen de servers eruit of wordt hij gebeld (sorry, schat). Boos mompelend loopt hij door huis en tuin. Gisteravond dreigde hij het spel van zijn telefoon af te gooien, maar met de belofte aan onze dochter om vanochtend samen te zullen gaan zoeken nog vers in ’t geheugen kon hij dat natuurlijk niet maken.

Nu zijn ze er weer samen op uit, en ik hoop dat het nu beter gaat. Of juist niet? Zoals gezegd, ik ben er nog niet uit. Op mijn telefoon komt het in ieder geval voorlopig niet.

Geef een reactie

