Roken is raar

Daar. Ik zeg het gewoon. Roken is  raar. En waarschijnlijk is het helemaal niet verstandig om een uitgesproken mening te gaan liggen lopen hebben over roken: mensen worden er alleen maar boos over en ze stoppen toch niet. Nou, ik heb jarenlang gedacht dat ze dat maar lekker zelf moesten weten. Maar nu moet het er even uit.

Mijn vader is vorig jaar gestorven. Hij had COPD. Wat dat betekent? In zijn geval, minder dan 30% werkzame longblaasjes. De rest kapot, dichtgemetseld en -geschroeid door sigarettenrook en -teer. Ja lullig. En hoe ziet dat er dan uit? Nou, dan zit iemand in een stoel, en komt er bijna nooit meer uit. Want hij heeft nergens meer lucht voor. Mijn vader had een scootmobiel, maar die kon hij niet meer gebruiken. De tocht erheen was hem al te ver lopen. En de hoestbuien. Die wilde je eigenlijk niet meemaken. Elke keer de angst dat hij erin zou blijven. Kun je je voorstellen hoe hij zich voelde. Tja en op een nacht kreeg hij het te benauwd, moest zijn hart te hard werken. En stopte ermee.

Ja en ik geef eerlijk toe: dat heeft mijn beeld van ‘roken moet je lekker zelf weten’ toch wel beïnvloed. Zeg maar, ten ongunste van die stelling. Tegenwoordig, als ik op weg naar mijn werk langs de rookplek van de Hogeschool Holland in Leiden loop, en ik vecht me met ingehouden adem door de groepjes jonge verslaafden heen, dan bezwijk ik wel eens voor de verleiding om middenin zo’n groepje opeens hardop ‘longkanker’,  ‘hartinfarct’, ‘COPD’ of ‘trombose’ te zeggen. Het levert me tot nu toe vooral verdwaasde blikken op. Ik ben nog niet op het punt dat ik stil sta en in discussie ga. Omdat dat toch niets oplevert, vrees ik.

Wat dan wel? De campagnes van het KWF (‘Eigenlijk best gek, hè?’), en van Nederland Stopt! Met Roken, die zich richten op het fenomeen: roken is helemaal niet normaal? Ik hoop het. Want nu is het dus nog zo, dat mijn dochter van 8 gewoon wordt blootgesteld aan reclames en sponsoring en pakjes sigaretten in de supermarkt; rokende ouders van vriendinnetjes en familieleden. En dat dat normaal is.

Het is niet normaal. Roken is raar. Je wordt er ziek van. Het kost klauwenvol met geld, en je raakt de controle over je lijf kwijt. Oh ja zou ik nog bijna vergeten: je gaat er dood aan. En geloof me, niet op een leuke manier.

Stoppen is moeilijk, ook dat heb ik van nabij mogen ervaren. Maar het is niet onmogelijk. Ook mijn vader stopte uiteindelijk, al was het – na ruim 40 jaar roken – te laat. En je hoeft het niet alleen te doen, er is hulp van coaches en klinieken, er zijn zelfhulpboeken. Lees anders eens verder op de website van Nederland Stopt! Met Roken. Een initiatief van twee vechtlustige longartsen dat ik zeer van harte onderschrijf.

De volgende keer ga ik denk ik toch eens even stilstaan, bij die groepjes 20-jarigen. Voor hen is het nog niet te laat.

 

Geef een reactie

