Wandelen met de kat

Zo vaak als ik de kans krijg, maak ik een ommetje met onze kat Tijger. Dat moet ik natuurlijk anders formuleren. Wie houd ik voor de gek: we hebben het hier over een kat.

Zo vaak als ze de kans krijgt, maakt onze kat Tijger een ommetje met mij.

Dat is beter. En zo is het ook begonnen: een dringend, ik zou zelfs durven zeggen prangend, miauwen bij de voordeur met veel trilstaarten en Blikken in mijn richting. En als ik dan de deur opendeed, gaan staan weifelen op de drempel tot het moment dat ik ook naar buiten stapte.

De eerste keer kwamen we niet heel ver. Het vertrouwen moest wederzijds nog komen, dat we wisten wat we aan elkaar hadden. Maar al snel vormde zich een rapport tussen ons: ik wist welke mauw betekende “stop, ik durf niet verder”, en welke “stop, ik zit te poepen”. Die laatste is handig om te herkennen, omdat ik me dan direct kan omdraaien en doen alsof ik niet bij Tijger hoor. Tijdens de rest van de wandeling beaam ik natuurlijk stralend dat ik met ‘ach gos, dat schattige poesje!’ aan het wandelen ben. Het geeft me street cred van een type dat onder rappers weinig respect zou afdwingen, maar bij de buurtbewoners – jong en oud, man en vrouw, Nederlanders en medelanders – wel degelijk telt. Het is een teken van Het Goede Leven, dat ik met mijn kat wandel. En van een zen-achtige instelling mijnerzijds, een mythe die ik graag cultiveer.

We lopen een vast rondje. Althans, als we geen honden, hun territorium verdedigende andere katten, of al te druk menselijk verkeer tegenkomen. Dan lopen we in plaats van de hoek om – tot de volgende zijstraat – weer de hoek om en via de tuin weer naar huis, snel via een van de kruip-door-sluip-doorroutes achter de woningen terug. Die ken ik inmiddels ook als mijn broekzak. Ik weet ook precies door welke heggen je je als kat wel of niet heen kunt wringen, waar honden wonen, waar andere katten en of die bevriend zijn met Tijger of niet, waar mooie zand- of aardehopen liggen om eens lekker in te graven, en bij welke woningen er een elektronische piep aanslaat als poes de tuin inkuiert (wat ze trouwens onverstoorbaar blijft doen, lekker puh). Ik weet precies waar in onze buurt de beste bomen staan om in te klimmen en niet meer uit te durven.

Niet elke wandeling is ontspannen. Nee, verre van zelfs. Want Tijger heeft een bloedstollend talent om precies op het moment dat er over het fietspad een brommer aan komt snellen, datzelfde fietspad op te schieten. Ook de ernaast gelegen autoweg wordt nog wel eens opgezocht, en dan natuurlijk het liefst als er een bus aankomt. We zijn getweeën al vaker dan eens de weg overgeschoten, ik met een panikerende-alle-nagels-in-het-vrouwtje Tijger in mijn armen, richting de eendenvijver en het hondenuitlaatpad. Daar is het ook spannend, maar – zolang de honden welopgevoed zijn en Tijger sneller – veilig.

Niet altijd heb ik zin of tijd om mee wandelen te gaan. Dat levert wel eens problemen op, want als ik te voet naar de winkel wil – daarbij twee autowegen passerend – wil ik Tijger niet achter me aan hebben. En als ik mijn dochter naar school breng op de fiets, wil Tijger meerennen tot een punt waar ik vrees dat ze de weg niet terug zal vinden, ook al ken ik de verhalen over katten die na een verhuizing naar een andere stad terugliepen naar het oude huis. Ik vind het gewoon geen prettig idee. Voor die gevallen heb ik een list bedacht: ik doe de achterdeur open en stap naar buiten. Zodra Tijger ook buiten staat, ren ik naar binnen en door de voordeur naar buiten. Met een beetje mazzel ben ik uit zicht verdwenen voor zij in de voortuin is. Sorry, Tijger. Ik ben en blijf nu eenmaal een verraderlijk mens.

Never a dull moment dus, en een hele goede manier om je buurt te leren kennen op een andere manier dan: daar is de winkel, daar is de speeltuin, hier is de fysiotherapeut. Een hele goede manier ook om je buren en hun katten te leren kennen. En zolang je als katteneigenaar de poep niet zelf met een schepje en een zakje hoeft op te ruimen, kan ik het iedereen echt van harte aanraden.

 

Geef een reactie

