‘Nieuwe opdracht: Herschrijven levensverhaal’

Als tekstschrijver kom je de meest uiteenlopende opdrachten tegen. Dat kan het opzetten van een social mediacampagne zijn, het schrijven van een artikel over sociale woningbouw of een wervende tekst voor een winkel die bakbenodigdheden verkoopt. En, laten we eerlijk zijn, niet elke opdracht spreekt je direct aan.

Gisteren kwam ik echter een opdracht tegen op internet die me wel aansprak. Alleen, misschien niet op de bedoelde manier. De titel van de opdracht luidde namelijk: ‘Nieuwe opdracht: herschrijven levensverhaal’. Ik schoot in de lach. Ja, was het maar zo makkelijk, dacht ik: je levensverhaal herschrijven, als het even tegenzit. Als er iemand sterft, of als je je baan kwijtraakt, of als het maar niet lukt om zwanger te worden. Herschrijf je levensverhaal: en ditmaal rookt die vriend niet jarenlang een pakje per dag, ben je allang voor jezelf begonnen en/of heb je drie koters rondspringen.

Zou het schelen? Of zou de ellende gewoon ergens anders in je leven toeslaan? Ik zal het nooit weten, want hoe graag je het soms ook wil: je levensverhaal herschrijven, dat gaat niet. Maar, misschien dat van iemand anders wel. Tegen een tarief van tussen de 20 en 80 euro per uur kun je iemand dan misschien een redelijk (20 euro/uur) tot fantastisch (80 euro/uur) leven toedichten. Ik ga gewoon eens reageren ūüėČ

Geef een reactie

